Asas Berniaga: Jual Apa Yang Orang Nak Beli Jangan Syok Sendiri

Assalamualaikum...

Sekarang dah datang balik dah semangat aku untuk berniaga.. kalau sebelum ni aku ada la mencuba skit2 nk blaja cara2 berniaga.. orang kata nk cari pengalaman.. tp memang tak dinafikan mmg cubaan bila nak memulakan perniagaan ni mmg banyak.. mmg kene banyak bersabar... kadang2 terfikir gak.. aku ni jenis hangat2 tahi ayam ja.. klu datang semangat tu mmg berkobar2, tido malam xleh... tp klu dah xde semangat tu.. jgn harap la... tp bila aku dah cuba beberapa perniagaan sebagai permulaan.. aku rasa kali ni aku sudah bersedia.. yang penting aku kene berusaha dan bertawakkal pada Allah s.w.t..(doakan aku gak ye).. dan aku jugak kene pandai urus masa dengan baik.. kat mana masa untuk bekerja dan kat mana masa untuk berbisnes...

kalau nak di ikutkan, aku ni mmg dari keluarga orang yang berbisnes.. ayah dan mak aku bukak kedai runcit dan akak sulung aku bukak butik pakaian.. jadi aku dah biasa la dengan selok belok perniagaan nih.. walaupon teramat lah sikit pengalaman tu.. tp bila dah start wat keputusan berniaga tu kene la konsisten.. aku teringat lagi kata2 ayah aku ms aku sekolah menengah.. ayah aku cakap yang aku ni sesuai untuk jadi cikgu... bab dia tgok aku ajar adik2 aku tu macam ada gaya...dan ayah aku ada gak cakap aku ni sesuai kalau berniaga.. sebab pandai layan pelanggan. dan alhamdulillah.. aku sekarang ni telah pon jadi seorang pengajar... cuma yang satu lagi tu ja belum jadik lagi.. insyaAllah lepas2 ni.. moga2 Allh permudahkan.. Amin..

Sekarang aku sudah pon memulakan langkah pertama aku untuk berbisnes yang mana bisnes ni mmg aku dok terbayang setiap masa.. sejak dari dulu lagi.. cuma aku xde peluang ja untuk mulakan.. sekarang ni aku dah ade peluang.. dan juga ada orang yang sudi ajar aku serba sedikit.. walaupon xbanyak.. yang penting aku kene usaha lebih la... bisnes yang aku nak buat sekarang bisnes tentang buku2.. iaitu jualan buku secara online.. ni adalah usaha aku untuk mencari pengalaman sebelum aku bukak kedai buku aku sendiri sepeti yang aku dok impikan selama ni.. InsyaAllah...

bagi sape2 yang sudi.. sila2 la singgah ke kedai online aku kat sni.. http://www.facebook.com/isbookstore kalau rasa berminat nak beli.. jangan segan2 tuk pm ye..hehe...

Aku harap bisnes aku ni berjalan lancar.. dan aku tak hangat2 tahi ayam.. aduss.. macam pepatah ingeris bgtau.. "the beginning is always the hardest".. harap2 aku bersabar dan istiqomah dalam tindakan.. amin...

Comments

  1. waaaa.. selamat bermula k.. adat berniaga. naik jatuh..=)

    jom bacer kejap..=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/belajar-dari-alam.html

    ReplyDelete
  2. trima ksh.. insyaAllah moga di permudahkan urusan sy.. amin...

    ReplyDelete
  3. silap link smlm... hehhe

    jom baca kejap..=)

    http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/pandai-sangat-dah-kan.html

    ReplyDelete
  4. biler nk update ag nieh..=)

    jom baca kejap=0
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/12/tuntutan-ifc.html

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts